pátek 2. května 2014

5!

   Pět! Strašně dlouho jsem dumala nad názvem tohoto příspěvku, až jsem to pojmenovala takhle. Dnešní článek bude o tom, co se mi  tady líbí. Zase je to můj subjektivní pohled a sto lidí, sto chutí.

LÍBÍ...

1) Výběr a kvalita
           Na výběr u potravin, oblečení, elektroniky a atd. jsem celkem zvyklá z Kanady a Austrálie. Amerika samozřejmě není výjimkou. Není tady snad věc, kterou by nevymysleli a nevyrobili v deseti barvách a padesáti chutích. Celkově mi v ČR vždycky chyběly takové ty "blbinkové" obchody jako Party City (obchod s věcmi na party) a nebo třeba Michael's (obchod s věcmi na vyrábění, šití, domácí dekorace atd). No a pak tady máme samozřejmě obchod s potravinami, kde jsou tísíce chutí. Absolutně miluju Whole Foods (obchod s "lepším" jídlem), ale taky tam nekupuju všechno. Nejsem nějaký bio blázen, abych musela mít bio avokado za 5 dolarů, když nevidím rozdíl mezi bio a ne-bio u takové potraviny jako je avokado. Já nevím jak vy, ale já měla v ČR vždycky pupínky z obchodáků jako Tesco, Billa, Lidl, Penny. Když jsem naposledy byla v ČR, tak jsme zabrousili do Lidlu a musím říct, že jsem si tam připadala jako na skládce jídla. Ty potraviny byli od pohledu prostě....divný. Hlavně zelenina byla příšerná. Ono ve výsledku je někdy lepší mít menší výběr, ale na kvalitu by se mělo hledět. Celkově si myslím, že Češi si to dělají sami. Jsme známí tím, že rádi šetříme (na tom není nic špatného), ale na zdravém a kvaltním jídle by se nemělo šetřit. Čech si klidně koupí svraštělou okurku. A když obchodníci vidí, že si to lidi kupují, protože to je levné, tak se nikdo nebude namáhat dovážet kvalitní zeleninu. Vím, že by mi teď tisíce lidí řekli, že nemají peníze na předražené organic nebo bio potraviny. Vůbec to není o bio nebo organic. Prostě jenom si uvědomit, že jogurt za 4 koruny bude mít do opravdového jogurtu daleko a to samé o levných párcích, které pravděpodobně maso nikdy neviděly. A já věřím tomu, že polovina lidí, která si stěžuje, že nemá peníze, má peníze na cigarety, alkohol a čipsy.

2) Ceny a Slevy
     Pamatuji si, jak jsem jednou v Praze viděla frontu na tehdy nový iPhone asi za 17 000. No to je prostě příšerná cena a pro většinu lidí je to téměř celá výplata. Tady mám iPhone i s dvouletým kontraktem....ehm, zadarmo. Jo a ten kontrakt mě přijde na 35 dolarů a mám vše neomezené. V Česku je to jiná sranda. No a pak třeba oblečení. H&M je v Čechách předražené a nekvalitní. A patří to k těm "lepším" butikům, což absolutně nechápu. V Americe je to společně s Forever 21 považováno za levnou modu pro každého. Občas když jsem zašla na aukro a viděla tam ceny u Abercrombie nebo Hifinger - tričko za 2000, tak jsem jenom nechápala. Tady stačí zajít do Ross, TJ Maxx a máte oboje za 15 dolarů. České slevy mi vždycky přišly k smíchu. Plakáty přes celou výlohu " 20% sleva"....jo, takže ušetříte asi tak dvacet korun. Tady je to často 50 i více procent. Buy one get one. Kup jeden a na druhý máš 50% slevu. Prostě tohle je sleva!

3) Služby zákazníkovy
      Je známo, že prodejny v ČR spíše zákazníky odhání, než jim pomáhají. Absolutní neochota a obtěžování z prodavačky přímo čiší. Tady přijdu do obchodu a setkám se s ochotou. A víte proč? Protože tady si obchodníci uvědomují, že zákazník = Bůh! Jasně, určitě nikoho nebaví pracovat v obchodě za 9 dolarů na hodinu, ale aspoň to na sobě nenechávají znát. Pokud někam jdu a chci to vyreklamovat, tak je to bez řečí a s omluvami. V Čechách to takhle ve většině případů není. Další kapitola jsou restaurace. Číšník je příjemně naladěn, pokonverzuje s vámi a snese modré z nebe. Jasně, zase to může být přetvářka, ale je to příjemné hostovy. Tady plat čísníka moc neexistuje. Většina z nich má plat poskládaný z dýšek. Takže se pak musí snažit, aby dostal velké dýško. To by se mělo v Čechách taky zavést.

4) Otevírací doba
    Hlavně na malých českých městech si po páté hodině nekoupíte ani rohlík. Otevírací doba mezi 9-5. Čili přesně ta doba, kdy je skoro každý v práci. Ve skutečnosti vás ale vyženou z obchodu už ve 4:45, protože za patnáct minut přece zavírají!! Jo a pak existují i obchody s hodinovou pauzou přesně v dobu, kdy vy máte pauzu...Evropa. Můj manžel nad tím dodnes kroutí hlavou, jak je možné, že malé obchody prostě zavřou po paté hodiny odpoledne. Nevím co na to říct. Tady obchodníci pochopili, že musí vyhovět zákazníkovy, který chodí do práce! To samé třeba u restaurací. Tady jedou minimálně do dvou do rána a nikdo vás nevyžene.

5) Jídlo v restauracích
   Amerika je země všech kultur, takže to tak i vypadá v restauracích. Seženete tu výborné asijské, mexické, italské...no prostě veškeré jídlo. A chutné!! Přijde mi, že v našich restauracích je to furt o smažáku a kuřecím prsu ve smetanové omáčce. Jídlo absolutně bez fantazie a o ničem. Pseudo-pizzerie na každém rohu s eidamem na pizze, pseudo-mexická restaurace, kde se "tortilla" vyslovuje jako "tortila" místo "tortija", asijské jídlo znamená kuřecí kousky se zeleninou a rýží. Proč Američani umí vykouzlit super jídlo? Kde berou tu kreativitu? A pak se všichni smějou Američanům, že jedí jenom hranolky a hamburgery. Ha! Nikdy jsem se tak dobře nenajedla, jako v Americe.

No, dejte mi vědět, co si o tom myslíte.

5 komentářů:

  1. S prvníma čtyřma bodama naprosto souhlasím! :) Z toho, co jsem zvládla za měsíc a půl v USA zaregistrovat, je že tam je neuvěřitelnej výběr, lepší kvalita, a nižší ceny elektroniky. Je pravda ale, že někdy mě ten neuvěřitelnej výběr až lezl na nervy, hlavně když se mě ve fastfoodech ptali na padesát otázek týkajících se mých dressingů, tak :D ale člověk si zvykne. Jinak se mi tam líbilo. Ale právě k tomu jídlu, jen jsem kroutila hlavou, kolik druhů fastfoodů tam mají! Neuvěřitelné. A já jsem zrovna bohužel byla v rodině, která ty fastfoody měla v oblibě, tak jsem je obvykle vymetala s nima. Tím pádem moc nevím o restauracích jako restauracích. Ale myslím si, že mají určitě větší rozmanitost, protože i lidé jsou víc navyklí tam do restaurací chodit.
    No, a zákaznickej servis mě tam dostal asi ze všeho nejvíc. To, by se tu mělo zavýst jako první!! :)
    Jinak telefony k takovému tarifu chci taky! To mají ostatně i ve Španělsku. tak nevím, co se jako děje u nás v ČR.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj,
    předně..jsem ráda, že pořád píšeš. Možná ti zde moc lidí nenechává komentáře, ale věř že tvůj blog čteme! :) Já rozhodně jo a jsem vždy nadšená, když se dozvím něco nového. Číst takovéhle "cestopisy" je super :)

    A k tomu článku. Souhlasím. Sice jsem doposud v cizině žít nezkusila a moc daleko jsem také zatím nebyla, ale z toho co čtu a nebo vím (co jsem sama zjistila třeba jen "za humny ve Francii"..). Čechy jsou nádherná země. Krásná, bohatá historie, zajímavá kultura (pokud pominu Velikonoce, které přestávají dávat smysl i některým dětem..). Ale češi..Inu. Ne všechny házet do jednoho pytle, to ne. Mají své klady i zápory, asi jako každý. Ale to jejich šetření na jídle.. Ne nadarmo se říká, že laciná věc je drahá. Jen škoda, že se tím každý neřídí.
    Snad se to ale časem zlepší :)
    Užívej život v USA, myslím, že je potřeba to brát co nejvíce pozitivně (máš celou zemi na prozkoumání a není malá! Navíc věřím, že i letenky někam třeba dál (Havaj, Kuba, Venezuela..) budou levnější, než kdyby si cestovala z ČR :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ja planuju udelat clanek na veci, ktery se mi tady nelibi. Ja jsem takovej dobrodruh. Dej mi strechu nad hlavou a ja si tam zvyknu. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, dneska jsem měla nápad, že si založím blog o tom jak se vydám za svým snem dělat au pair v Americe..
    Prosím přečtěte si první článek a pokud by vás zajímalo co bude dál a jak se mi daří sen plnit a všechno tak neváhejte sledovat!! :-))) Klidně mi napište nějaký komentík budu moc ráda.. klidně přečtu i váš blog a pokud mě zaujme klidně budu sledovat
    adresa je :
    http://beamglow.blogspot.cz
    (ale spíš mě zajímají blogy aupairek a o cestování a pod :-))))

    OdpovědětVymazat
  5. Tak po přečtení tohoto článku se tam těším ještě víc. Hlavně na všechny ty super food, organic a podobně, já dokážu strávit hodiny nakupováním jídla a čtení etiket..

    OdpovědětVymazat

xoxo Mary